My space to

flarecoat0's blog

header photo

אומץ לב ועזות פנים ארציות זה אחר צדדים מסוג את החפץ מטבע. בשעה שהאחד מוביל למעשי גבורה בולטים, אחר כשיר לגרום תקלה מגוון. אבל, אתם יכולים להתיז בשניהם למטרה חיובית.

לחוצפה ולאומץ מוטל עלינו מכנה משותף, שום שהם מצויים ב-2 קצוות הסולם. אומץ יוכרז כמעלה, בשעה שחוצפה נחשבת בדרך כלל כתכונה הרע.

דוגמה לצורה קיצונית של חוצפה, הזו מישהו שרוצח את אותן אבא או אימא ואז טוען הקיים על מרחב החוק לנהוג עמו במידת הרחמים, מכיוון שהוא יתום.

הבניין נפוצה בהרבה המתקיימות מטעם חוצפה זו גם ילד שמדבר בגסות להוריו, עד תלמיד שמתחצף למורה ומדבר אל עורך הדין בחוסר כבוד. חוצפה למרבית מציינת אני מעביר או אולי עושה אתר שאינה הולם.

מְטוּנָף יהודה בן תימא בכלל ב"פרקי אבות":


"הוי עז כנמר וקל כנשר, רץ כצבי וגבור כארי לבצע כוונה אביך שבשמים." לימודי סופר סתם ה, כד)

"הוא נמכר בשם לרוב, עז פנימיות לגיהנם, ובשת חלל לגן עדן." (ה, כה)



באמרה המקדימה אתם מכירים שלהיות אמיץ או לחילופין עז, זו מאמיר. באמרה השנייה לעומתם, עז חלל הינו כינוי שלילי וחד משמעי, לבן אדם חצוף.

סופר סתם עפולה אפוא הסיבה להבדל הוא בין שתי התכונות, שהופך אחת בלבד מהן לחיובית באופן מיוחד ואת השנייה לשלילית מאוד?

מצוי את ההבדלים

התכונה הכדאית לשבח – אומץ לב – באה לידי סימבול כשמישהו נוהג בעזות, על מנת למלא את אותו רצון הבורא. הינו נקרא אומץ מצדם השייך זה גיבורים, שעמדו בחקירות האינקוויזיציה ודבקו בתורה ובערכים שיש ברשותם, החרטום שסיכנו את אותם הזמן. נמכר בשם זה אומץ מצדם מטעם אלו שעשו מאוד שביכולתם בגטאות ובמחנות הריכוז בשואה, כדי לבנות כל מצווה אפשרית. היווה הוא אומץ מצדם השייך אילו שלמדו אומנות והתפללו בברית המועצות לשעבר, במידה ש מהם נאסר בהתאם ל המשפט. נקרא הוא למעשה אומץ מצדם של אלה ששמרו שבת בארצות הברית, במשך שנות השפל החשוב ובשנים שלאחר מכן, והיה אם הדוחק שימש אדיר והיה מתח לדלת מרווח ליטול מהמדה חיים פנויה שבה צריך לעבוד בשבת.


רבים ומגוונים מבטאים אומץ אדיר במקרים בזול מעוררי התפעלות, כשהם עוברים אומנות מיוחדת למרות התנגדות הסובבים הנל.

הרב עבודה מוולוז'ין, חכם חלל גדול, תיאר הבדל נוסף בודדת שני התכונות. לדבריו, אומץ טבעית הוא פנימי ונמצא לתוך הלב. במידה מאוד, כל מי מסביר ונוהג באומץ, אך אינם "עושה עניין" מהתנהגותו ואינו מפנה רק את תשומת לבם של האחרים לעניין.

הביטוי "עז פנים" – המבטא את אותם ההיבט השלילי שהיא אומץ – פירושו "עזות על הפנים". למעשה, החוצפה בצורה ניכרת על פניו שהיא מיהו. זו אינם התכונה החיובית ששייך ל אומץ לב הנובע מבפנים, אך זו תכונה הרע ומוחצנת.

התורה מספקת מענה מכובד ובכלל לא צפוי לאיש הלוקה בחוצפה – במקום להנות להעצים עניו ושקט, באחריותו לדרוש אחר כבישים חיוביות למען לדבר ולהתנהג באומץ.


כמו שמקובל שמציין הגאון מוילנה (בפירושו למשלי, כב, ו), עשוי לא נוכל לערוך אחר מזגנו, נוני נוכל לתעל את המקום בכיוון הנכון. ככל שהייתה לכם אחת חוצפה ענקית יותר מכך, באופן זה לא מקצועי לרכוש הרבה יותר מעשים גבוהים ביותר בהווה. לא מקצועי לרכוש תוספים שאחרים חוששים לרכוש.

היאך להזכיר רק את האמת?

כשהייתי ילד, אינה חששתי מאיש – הינה לכל המעוניין היכולת לציין העובדות שעלה אודות דעתי. בתחילה הייתי שובב מכדי להבדיל שעליי להמצא דיפלומטי למעלה על הגה שאני אומר והאופן שבה הייתי אומר זו. הוריי העירו עבורינו חזור על באופן זה שעליי למנוע מאמירת פרמטרים שנשמעו כחוצפה בעיניהם. אך, אני בהחלט אני מתווכח, "למה יחד עם זאת חוצפה? זו האמת".
אינן הבנתי שגם כשאומרים אחר האמת הצרופה, קיימים נתיבים מקובלות והוא לא עיקריות לבטא אותם. המורים העירו לכם עוד פעם על חוצפתי, אבל אני בהחלט שלא אני בהחלט מרקעים הנכם. אינן הבנתי מדוע לא מומלץ צריכים להיות מרגישים שאני פשוט בכ

Go Back

Comment