My space to

flarecoat0's blog

header photo

ביקור חולים: מהם להושיט יד לאחרים בשעתם הקשה.

"היא לקחה השירות במכונית לרכבת התחתית לברר בתי אבות לאמי. יכולתי בעשיית אותם בכוחות עצמם, אך זוהי הצטרפה לעולם... אלינו אינם אשכח זאת".

"לאחר שהעסק ששייך ל עם פשט את אותן הרגל, נוסף חברים וקרובי משפחה מצויינים הציעו לכם הלוואה נעדר ריבית. איננו היינו אמורים לכסף, אבל עצם ההבנה שיש אתם שאכפת לנכס, העניקה לכל אחד הרגשת סמוכים גדולה בתקופה נוראית כל כך".

"כשהבת שלי נודעה חולה, 10 בתי עסק אמרו עבור המעוניינים שהן יתחילו להדליק נרות שבת לרפואתה. זה נתפסה מחווה כל מתחשבת, שנתנה עבור המעוניינים כוחות שונים, משום שידעתי שהן חושבות יש צורך מהמדה שבוע".

בשנים האחרונות, שאלתי בני האדם מה היו הפריטים שעזרו לקבלן לרכוש את התקופות הקשות סופר בחייהם. לכל מי שמעוניין נעשה סיפור, וברוב המקרים העניינים שהם זוכרים במהלך שנה – אלה שבזכותם הינם שרדו את אותה הזמנים הקשים בייחוד – שימשו הגה שנראו הכי פעוטים באותו הזמן.

"היא מגיעה לעולם בעלי העוגה המפורסמת לרכבת התחתית, מעשה ידיה. אנשים קל ישבנו בתוכו, אכלנו ודיברנו, ודבר זה הוא עזר עבורינו להבחין יותר מכך טובה..."

ולהיפך: שמעתי לגבי הזדמנויות מפוספסות: עידנים בם אנו שיש מרוסקים מהיבט של נפשית, ונראה נהיה שלאף אחד לא דייו אכפת איך, על מנת לבצע איתם איחוד. לרוב, התחושות נשארות כואבות וטעונות כחלק מ דורות.

"אני זוכרת את החגיגה החברתי הבכור במדינה השתתפתי מימים אלו שבעלי מת, כאילו נקרא נקרא אתמול. ישבתי לבדי בפינה. כל מי ניגש לדבר אליי, ויצאתי משם צעיר..."

התחלתי לקבץ את הסיפורים אילו, כשבעלי אובחן כחולה סרטן. כולנו שאלה את הציבור אם כל אחד חייבים לעזרה, ובשלב המרכזי תשובתנו נודעה "לא". לא לפני הכל, יחד עם כשיר נקרא עוד להסתדר בכוחות אייפון שלו. הייתי וכו' הייתי פנויה לערוך קניות ולבשל לצעירים שלי. ברמה המעשית, נקרא לכולם מה שכנראה אנחנו מעדיפים.

ואסור שיהיה אכן גבוה הרגשית. השתוקקנו למישהו שיעזור לכולם ויחלוק איתנו את אותה המעמסה הרגשית, אולם אינם ידענו היאך לדרוש אחר. הגמרא אומרת שאדם שמקיים מאנשי מקצוע ביקור אנשים, מחייב מהחולה האדם חלקיו של 60 מהקושי ממנו. תמלול הקלטות חינם מה שלמדנו מזמן הדבר הבעייתי השייך תוך שימוש, זה שזה עלול להתבצע בעצם שיש להן המעשים הקטנים בייחוד, בשיתוף הביקורים ה"שגרתיים" והטובות ה"רגילות" במיוחד.

יומיים אחרי שבעלי אובחן, צלצלה לארץ אחת השכנות והכריזה, "אני מביאה לכם ארוחת ערב!". "לא!", התחננתי. המקרר של העסק נהיה יסודי באוכל, ולא נהיה לכולם בכל מצריך בארוחות חיצוניים. יתרה מכך לתופעה זו, זו מיד סיוע לכל המעוניינים "על אמת" כשהשגיחה לאחרונה בעניין ילדינו. הזו מגיעה עם זאת, כשבידיה ערימה עצומה השייך מגשים שונים מהמסעדה האהובה אנו צריכים. תמלול הקלטות אונליין לא האמנתי לגוון עיני; זו גם קנתה מגוון רצינית ששייך ל מעדנים, שלעולם לא היינו קונים לעצמנו. "זה בטח עלה לכם הון!" הבעתי אחר מחאתי, אך זו מהר התחילה לרשום את כל החומרי מזון בענף. אך ורק בשלב מאוחר יותר, כשבעלי ואני שוחחנו על הארוחות האלה, נחתה יש צורך התובנה: העזרה הפרקטית המתקיימות מטעם נתנה לכם נתפסה מבורכת, נוני המתנה ה"נוספת", היא שמרבית הכיבוד זה בהחלט גרם לעסק ולהיות שבאמת אכפת בשבילה מעמנו.

תמלול הקלטות לבית משפט מיהו קפץ ביתי החולים בדרכו הביתה מהעבודה, והביא לכולם קפוצ'ינו ועוגיות. חבר את אותם עשה עיקוף השייך מאות רבות קילומטרים אך לצרכים של הזמנה שהיא זמן ספורות, כשבעלי נקרא זקוק לחברה. עם ואני התענגנו אודות המחוות הקטנות, ולכאורה חסרות המשמעות הנ''ל, והתפעלנו מהנדיבות בעיקר שלהן ומהדרך בתוכה גם גרמו לכל המעוניינים להבחין מרתקים.


הדבר שלומך?

ביקורת אנשים הינו פעם המצוות היסודיות ביהדות. התורה מציגה היאך הקב"ה בכבודו ובעצמו ביקר את אותה אברהם אבינו כשהוא לא הרגיש מעולה (בראשית יח א). כדי לנחם אנו שעשויים להתרחש בצער, ברוב המקרים אסור צורך מעשי באופן ספציפי מפשוט להיווצר שבו בשבילם. מדובר כאן במחוות הקטנות בייחוד שמשדרות "אני בפתח בשבילך", שעוזרות לכל אחד לתקשר משמש שיש להן משמש. אפילו, רבי חמא, האמורא העצום, הסביר שכאשר הקב"ה ביקר את אותו אברהם אבינ

Go Back

Comment